Wednesday, July 20, 2011

Posted By FST USIM | 0 comments

Keagungan Ciptaan Allah : Kulit

Sesungguhnya sains tidak lari dalam proses mengenal sunnatullah, peredaran Bumi pada paksinya, planet-planet yang mengelilingi matahari pada orbitnya yang tersendiri dan sebagainya. Sains Islam adalah yang terbaik berbanding dengan sains pemikir oleh Barat kerana sains Islam berkait rapat antara Agama bukan konsep sekularisme yang diamalkan oleh Barat dimana konsep sekularisma ini memisahkan agama dengan ilmu sains. Itulah uniknya dan indahnya Islam.

Pada awal tadi saya ada mengatakan bahawa, peredaran Bumi pada paksinya dan sebagainya. Kita lihat proses atau fasa perubahan bentuk Bulan yang dapat dilihat pabila malam menjelma dan ini jelas terbukti bahawa bulan beredar pada orbitnya di bumi dan setiap planet ada bilangan bulan yang tertentu. Perhatikan ayat Al-Quran Surah Yassin ayat ke-39

Maksudnya :
“Dan telah Kami tetapkan peredaran bagi bulan, sehingga (setelah ia sampai ke tempat peredaran yang terakhir) kembalilah ia seperti bentuk tandan yang tua.”

Bulan itu pada awalnya kecil berbentuk sabit, kemudian setelah menempati tempat peredaran, ia menjadi purnama, kemudian pada tempat peredaran terakhir kelihatan seperti tandan kering yang melengkung. –Nota Kecil pada Al-Quran tentang ayat di atas-

Lihatlah, Allah SWT Maha Bijaksana, kita manusia teramat cetek ilmunya sedangkan Allah boleh mencipta satu sistem atau fasa perubahan bulan utk kemaslahatan ummah dalam menentukan waktu-waktu solat, Puasa di bulan Ramadhan dan sebagainya.

Ini adalah muqaddimah saya dalam berbicara tentang keindahan sains itu sendiri dalam corakkan Islam yakni dalil-dalilnya cukup jelas dan nyata menerusi Al-Quran dan Hadis Nabi Muhammad SAW. Justeru itu, rungkaian dalil-dalil ini jelas mengukuhkan lagi pembuktian penemuan-penemuan sains tika ini.

Saya amat tertarik akan falsafah Universiti Kebangsaan Malaysia dimana tempat saya menadah ilmu Allah SWT ini dimana “The Philosophy” ini yang mencorakkan pemikiran seorang pencinta ilmu yang ikhlas dan berwawasan. Falsafah yang dimaksudkan ialah :

“Paduan antara Iman kepada Allah dengan Ilmu yang bermanfaat serta gabungan antara teori dengan amal adalah dasar utama bagi perkembangan ilmu, proses pembinaan masyarakat terpelajar dan pembangunan Universiti.”

Jelas falsafahnya, namun hakikat, di medan realiti ternyata berbeza dari segi penghayatannya. Menerusi falsafah ini ternyata, kajian penyelidikan yang dilaksanakan oleh para penyelidik haruslah selari dengan falsafah Universiti itu sendiri dalam kebaikan ummah sejagat. Dengan itu, perhatikan bagaimana penyelidik dari Chiang Mai Universiti di Thailand yang bernama Prof.Tegatet Tejasen sebagai Ketua Jabatan Anatomi di Universiti tersebut, telah membuat penyelidikan tentang kulit manusia. Perhatikan juga kenyataan yang dibuat oleh beliau iaitu :

“When a Doctor examines a patient suffering from burn injuries, he verifies the degree of burns by a pinprick. If the patients feel pain, the doctor is happy, because it indicates that the burns are superficial and the pain receptor are intact. On the other hand, if the patient does not feel any pain, it indicates that it is a deep burn and the pain receptors have been destroyed”

Melihat pada kenyataan beliau terhadap “Pain receptors have been destroyed” jelas reseptor kesakitan itu wujud dan ianya akan musnah apabila berlakunya “deep burn”. Dalam kerangka kita sebagai manusia yang tercari-cari kebenarannya, sudah pasti pada awalnya mengetahui bahawa sakit yang dirasai adalah terus dihantar ke otak untuk diproses mengeluarkan keputusan dan menafsirkan bahawa kita rasa sakit sedangkan kita perlu tahu adanya satu reseptor yang mengesan kesakitan itu terlebih dahulu.
Islam itu indah, perhatikan potongan ayat Al-Quran surah An-Nisa’ ayat ke-56 :

http://2.bp.blogspot.com/-vYpAxLXYg3Y/TcMPZ-AxvBI/AAAAAAAAAHE/L73MXGia1bU/s400/an%2Bnisa%2Bayat%2B56.gif

Maksudnya :
“Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat Kami, kelak Kami masukkan mereka ke dalam neraka. Setiap kali kulit mereka hangus, Kami ganti kulit mereka dengan kulit yang lain, supaya mereka merasakan azab. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.”

Menerusi dalil inilah yang melengkapkan hasil keberjayaan kajian yang dibuat oleh Prof.Tegatet Tejasen dalam mencari jawapan adanya “Pain Receptor” itu dan akhirnya beliau mengucap dua kalimah syahadah memeluk agama Islam.
Kulit merupakan organ homeostasis yang penting. Ia merupakan organ manusia yang paling besar yang memiliki berat sekitar 6 paun. Kulit bertindak sebagai rintangan di antara persekitaran luar dan dalam badan iaitu sebagai pemisah. Kulit berperanan melindungi otot dan organ manusia.


Akhir kalam bicara, setiap tingkah laku akan lebih bermakna jika kita kembali merujuk kepada ajaran agama yang kita anuti ini yakni Islam. Islam sahajalah yang menyelesaikan pelbagai masalah ummah tika ini sewaktu ummah meronta-ronta mencari ruang cahaya kebenaran maka Islam lah jawapannya dan solusi terbaik.

Rujukan :
1.Al-Quran, Surah An-Nisa’, Surah Yassin
2.Laman Sesawang Universiti Kebangsaan Malaysia, Falsafah Universiti
3.Sazelin Arif,Ahmad Ridzwan Mohd Nor, Nooraini Sulaiman, Mahadi Abu Hassan, Ali Hafizar Mohamad Rawi, 2007, Tamadun Islam dan Tamadun Asia, Shah Alam,Selangor Malaysia, Mac Graw Hill Education.


Sumbangan:



MUHAMMAD AFIQ BIN MD NASIR
http://kembaraseorangmuslim.blogspot.com
Exco Hubungan Seranta
Persatuan Mahasiswa Fakulti Sains dan Teknologi UKM

0 comments: