Monday, January 12, 2009

Posted By FST USIM | 0 comments

tukang cukur

Assalamualaikum....sorry sebab lambat masukkan artikel untuk minggu ni. Saya sebenarnya tak pakar dalam dalam bidang ni, tapi saya cuba jelakan mungkin antum boleh dapat sedikit sebanyak manfaat dari artikel ni...tapi sebelum antum semua baca artikel ni,baik saya mengaku dulu yang bukan saya yang tulis artikel ni....saya ambil artikel ni dari kawan saya. So, janganla anggap ni satu “plagiarisme”. Baiklah,saya tinggalkan antum dengan artikel ni... moga mendapat manfaat darinya.... jumpa lagi.... =)

Tukang Cukur

Seorang lelaki bernama Bador datang ke sebuah salon untuk memotong rambut dan janggutnya. Ia pun memulai sedikit perbualan yang hangat dengan tukang cukur yang melayaninya. Berbagai macam topik perbualan yang dibualkan dan akhirnya Tuhan jadi subjek perbualan.
"Hai Tuan, saya ini tidak percaya kalau Tuhan itu ada seperti yang anda katakan tadi," ujar si tukang cukur. Mendengar ungkapan itu, Bador terkejut dan bertanya, "Mengapa anda berkata demikian?"..
"Mudah saja, cuba anda menjenguk ke luar jendela itu dan sedarlah bahwa Tuhan itu memang tidak ada. Tolong jelaskan pada saya, jika Tuhan itu ada, mengapa banyak orang yang sakit? mengapa banyak anak yang terlantar?. Jika Tuhan itu ada, tentu tidak ada sakit dan penderitaan.Tuhan apa yang mengizinkan semua itu terjadi..." ungkapnya dengan nada yang tinggi.
Bador pun berpikir tentang apa yang baru saja dikatakan sang tukang cukur. Namun, ia sama sekali tidak memberi respon agar perbahasan tersebut tidak lebih meluas lagi.
Ketika sang tukang cukur selesai melakukan pekerjaannya, Bador pun berjalan keluar dari salon. Baru beberapa langkah, ia bertembung dengan seorang laki-laki berambut panjang dan janggutnya pun lebat. Sepertinya ia sudah lama tidak pergi ke tukang cukur dan itu membuatkannya terlihat tidak kemas.
Bador kembali masuk ke dalam salon dan kemudian berkata pada sang tukang cukur, "Tukang cukur itu tidak ada!!!!"... Sang tukang cukur pun terkejut dengan perkataan Bador tersebut.
"Bagaimana mungkin mereka tidak ada, buktinya adalah saya. Saya ada di sini dan saya adalah seorang tukang cukur," sanggah sang tukang cukur.Bador kembali berkata tegas, "Tidak, mereka tidak ada. Kalau mereka ada, tidak mungkin ada orang yang berambut panjang dan berjanggut lebat seperti contohnya lelaki di luar itu."
"Ah, anda merepek saja...Tukang cukur itu selalu ada di mana-mana. Yang terjadi pada lelaki itu adalah bahwa dia tidak mau datang ke salon saya untuk dicukur," jawabnya tenang sambil tersenyum.
"Tepat!" tegas Bador. "Itulah contohnya. Tuhan itu ada. Yang terjadi pada umat manusia itu adalah kerana mereka tidak mau datang mencari dan menemui-Nya. Itulah sebabnya mengapa begitu banyak penderitaan di seluruh dunia ini...."

Hehe..ada lagi saya rupanya,kesimpulan dari artikel di atas ialah..... Allah itu sentiasa ada di mana-mana, tapi..... kitalah yang menjauhkan diri dari-Nya... Jadi,marilah kita sama-sama menginsafi diri dan berusaha untuk mencari redha-Nya.... wassalam...

disediakan oleh:
program matematik kewangan fst

0 comments: