Monday, February 2, 2009

Posted By FST USIM | 0 comments

ViRuS???

Mungkin masih ada antara kita yang tidak mengetahui bagaimana komputer kita dijangkiti virus dan apakah kesan kehadiran virus ini dalam komputer kita. Artikel dibawah sedikit sebanyak boleh menjelaskan tentang virus. Di samping itu, ia dapat meningkatkan kesedaran kita terhadap virus iaitu musuh kita di zaman teknologi maklumat ini =)

Mengenali virus komputer??

Virus komputer adalah program komputer yang menyalin diri sendiri tanpa kebenaran atau pengetahuan pengguna. Bagaimanapun perkataan virus biasanya digunakan bagi merujuk kepada pelbagai jenis program malware yang berlainan. Virus boleh mengubah salinan atau salinan berkenaan boleh mengubah dirinya sendiri seperti apa yang berlaku dalam virus metamorpik.

Virus hanya boleh bergerak dari satu komputer ke komputer lain apabila hos dibawa ke komputer yang tidak dijangkiti misalnya oleh pengguna yang secara tidak sengaja menghantarnya menerusi rangkaian atau Internet atau dengan membawa dalam media mudah alih seperti floppy disk, CD atau USB drive. Selain itu virus boleh tersebar kepada komputer lain dengan menjangkiti fail pada rangkaian sistem fail atau sistem fail yang boleh diakses oleh komputer lain.

Kadang-kala virus disalah erti dengan cecacing (worm) komputer dan kuda Trojan. Worm boleh tersebar kepada komputer lain tanpa memerlukan hos dan kuda Trojan. Banyak komputer peribadi sekarang disambung dengan Internet dan kepada rangkaian kawasan setempat (LAN) memudahkan penyebaran kod malicious (mencurigakan). Hari ini virus mungkin juga boleh mengambil kesempatan terhadap perkhidmatan rangkaian seperti world wide web, e-mail dan sistem perisian fail sehingga sukar menentukan antara virus dan worm.

Terdapat beberapa virus yang diprogramkan untuk memusnahkan komputer dengan memusnahkan program, memadamkan fail atau mengformat semula hard disk. Sementara yang lain bukan direka untuk melakukan kerosakan tetapi replikasi diri sendiri dan menjadikan kehadirannya diketahui dengan teks, video atau mesej audio. Virus berkenaan boleh menjadi masalah bagi pengguna komputer dan mengambil memori komputer yang digunakan oleh program sah. Hasilnya ia akan menyebabkan kehilangan data dan kerosakan pada sistem.





Where computer virus came from??

Computer viruses are called viruses because they share some of the traits of biological viruses. A computer virus passes from computer to computer like a biological virus passes from person to person.

Unlike a cell, a virus has no way to reproduce by itself. Instead, a biological virus must inject its DNA into a cell. The viral DNA then uses the cell’s existing machinery to reproduce itself. In other cases, the new virus particles bud off the cell one at a time, and the cell remains alive.

A computer virus shares some of these traits. A computer virus must piggybank on top of some other program or document in order to launch. Once it is running, it can infect other programs or documents. Obviously, the analogy between computer and biological viruses stretches things a bit, but there are enough similarities that the name sticks.

People write computer viruses. A person has to write the code, test it to make sure it spreads properly and then release it. A person also designs the virus’s attack phase, whether it’s a silly message or the destruction of a hard disk.


Hope you learn something from this articles =)

0 comments: