Thursday, January 26, 2012

Posted By FST USIM | 0 comments

Peratusan Pelajar Sains Amat Kritikal


PUTRAJAYA 26 Jan. - Peratusan pelajar mengambil jurusan Sains terus menurun sehingga 29 peratus pada tahun ini dan keadaan itu dilihat oleh Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin sebagai amat kritikal.

Katanya, trend penurunan itu bermula sejak 2007 sekali gus memperlahankan sasaran Pelan hala Tuju Modal Insan Sains dan Teknologi 2020 yang memerlukan 60 peratus pelajar aliran sains dan selebihnya aliran sastera.

Beliau berkata, kemerosotan itu berterusan ke tahap universiti apabila pelajar yang memasuki institusi pengajian tinggi melihat pembelajaran dalam bidang sains tidak berbaloi selain sukar dan membosankan.

‘‘Ini boleh membantutkan usaha kerajaan meningkatkan inovasi teknologi ke arah transformasi ekonomi negara maju berpendapatan tinggi,’’ katanya selepas menyampaikan Amanat Tahun Baru 2012 kementerian di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, hari ini.
Menurut Mohamed Khaled, pengurusan tertinggi institusi pengajian tinggi (IPT) mesti melihat perkara tersebut secara serius dan merancang strategi untuk mengubah persepsi pelajar terhadap sains.

Sehubungan itu, katanya, adalah penting untuk memastikan pelajar cemerlang diterapkan keseronokan mempelajari sains dan teruja dengan cabaran minda serta penerokaan baru.
Menurut Mohamed Khaled, beberapa dasar dan strategi baru juga boleh diperkenalkan ke arah meningkatkan minat para pelajar mempelajari sains termasuk meraikan kepelbagaian sains.
Beliau berkata, mulai tahun ini, Kementerian Pengajian Tinggi menawarkan biasiswa baru melalui program MyBrainSc bertujuan menyediakan tenaga akademik berkualiti dalam bidang sains tulen di IPT.

IPTA juga, katanya, perlu membangunkan institusi penyelidikan dalam bentuk institut, pusat atau makmal dengan memperkenalkan jawatan baru bergelar Akademik Penyelidik untuk mengekalkan bakat dalam bidang sains.

Sementara itu, tokoh pendidikan, Prof. Tan Sri Khoo Kay Kim berkata, budaya menghafal tanpa memahami apa yang dipelajari dipercayai menjadi punca pelajar kurang berminat untuk mengikuti jurusan sains sehingga ke peringkat tinggi.

Menurut beliau, kebanyakan pelajar yang mengambil jurusan sains memerlukan mereka menghafal formula dan rumusan dalam jumlah yang banyak dan ini membunuh minat untuk terus mendalami bidang tersebut.

0 comments: